Ja, det lyder som den omvendte verden: Adblock Plus med sloganet 'surf på nettet uden irriterende reklamer' har lanceret et netværk til salg af reklamer.
Navnet på reklame-netværket er Acceptable Ads Platform, som selskabet for nyligt har sluppet løs i en beta-version.
Formålet er at lade brugerne slippe for de irriterende online-reklamer, mens Adblock Plus i samarbejde med reklame-platformen ComboTag dog kan lade såkaldte 'acceptable reklamer' slippe igennem nåleøjet.
Adblocker med reklamer
Det betyder altså, at brugere af Adblock Plus kan få vist de acceptable reklamer, som er forhåndsgodkendte af en bruger-komite, der løbende vurderer, hvad acceptable reklamer er for en størrelse.
"Acceptable Ads Platform er en interaktiv platform, der lader udgivere og bloggere vælge fra en markedsplads af forhåndsgodkendte reklamer, som de kan trække ind på deres sites," skriver Adblock Plus i en pressemeddelelse.
For at kunne bruge den nye reklameplatform fra adblocker-selskabet, skal udgivere blot implementere én linje kode, lyder forklaringen.
Selskabet har også udarbejdet en række guidelines til, hvad de såkaldte acceptable reklamer indeholder. Disse guidelines kan du finde her.
Sådan fortæller Adblock Plus selv om konceptet i en video:
Kontroversiel beslutning
Lanceringen af platformen med de acceptable reklamer er ikke gået helt stille for sig i marketing-verdenen.
Dels er det kontroversielt, at et adblocker-firma sælger reklamer, dels er det Adblock Plus' suveræne vurdering af, hvad der er acceptabelt, som skuer hos flere andre spillere.
Allerede på nuværende tidspunkt har verdens største reklamesælger - bedre kendt som Google - forklaret til marketingsitet Marketing Week, at selskabet ikke vil samarbejde med Adblock Plus omkring de acceptable reklamer på det nye netværk.
Også online-reklameauktionshuset AppNexus har på baggrund af udmeldingen fortalt, at selskabet i lighed med Google stopper sit samarbejde med ComboTag.
Andre spillere i online-reklameverdenen har over for Marketing Week kaldt Adblock Plus' lancering for 'et kynisk træk', da annoncemarkedet er gået i stå i et land som Storbritannien.
Læs også:
Adblocker-krig: Open source-folk klar med løsning på Facebooks reklame-krav
Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden